Het werk van Sanne van den Dungen bestaat uit een serie tekeningen en teksten op verschillende formaten. De drager van de tekeningen is wit papier en het geheel hangt op smalle platen hout waar het werk overzichtelijk leesbaar door wordt. De zwarte potlood teksten zijn eerder getekend dan geschreven en sommige kleurpotlood tekeningen zijn fel van kleur. Een lineaire presentatie waarin een werkperiode zichtbaar wordt. Sanne van den Dungen verhoudt zich met haar werk tot een niet benoemd gebied. Dit gebied is geografisch herkenbaar door kleuren taalgebruik maar mag van haar niet teveel op de voorgrond treden. Binnen haar concept mag het werk niet leiden tot een interesse vanuit de antropologie, maar naar de verwarring die vaak voorkomt in het uitheemse. Daar waarin we elkaar niet meer helemaal verstaan en begrijpen.

 In de sociale geografie is exotisme een bekend probleem voor onderzoekers bij participerende observatie. Zij moeten geďntegreerd raken in de groep en tegelijkertijd een bepaalde mate van distantie bewaren. Een objectieve blik. In de beeldende kunst én in het werk van Sanne van den Dungen is de subjectiviteit juist van belang. Haar werk is gedetailleerd en nauwkeurig en verteld een persoonlijk reisverslag op het gebied van het tekenen en haar omgang met het vreemde. Zij doet dit door geconcentreerde notities in tekeningen te tonen van situaties waarin zijzelf geconfronteerd werd en wordt met dit onbegrip. Met veel geduld en aandacht worden fragmenten en momenten gereconstrueerd die niet regionaal maar universeel herkenbaar zijn. Sanne van den Dungen maakt dit werk vanuit een eigen verlangen. Het is haar ondervraging naar haar eigen aanwezigheid.

 

Thomas Bakker Breda/ ’s Hertogenbosch, 20 juni 2008